tiistai 19. elokuuta 2014

Busy week

Huomenna tulee kuluneeksi tasan kaksi viikkoa siitä, kun saavuin tänne rapakon taakse. Huomenna alkaa myös koulu, mikä jännittää ja hermostuttaa aika paljon.

Viime viikon maanantaina heräsin 7.30 ja matka kävi Iowa State Fairiin, joka oli todella hieno tapahtuma. Sitä kuvaillaan yhdeksi osavaltion suurimmista tapahtumista vuosittain, ja sinne suuntaavat kaikki iowalaiset ja myös ihmiset naapuriosavaltioista. Ekana päivänä kun tulin tänne, oli avaijaisparaati jota käytiin katsomassa. Se oli vähän tylsähkö, mutta itse fair oli tosi hieno tapahtuma. Mentiin sinne kahdeksalta aamulla ja nähtiin kaikenlaisia eläimiä, jotka kilpailivat isoimman eläimen tittelistä. Nähtiin myös Iowan osavaltion isoin kurpitsa! Siitäkin oli siis kisa. Kaikennäköstä nää kyllä keksii.

 photo 8d7b8f38-d458-4f75-b852-71fa0233ea98_zpsf7768d32.jpg  photo 299bb5b7-b41d-425a-82c4-be8efd7b24fd_zps2a245cb0.jpg
Elizabeth ja Justin kävi muutamassa laitteessa, ja kävin Justinin kanssa vuoristoradassa nimeltä Crazy Mouse. Se oli pieni mutta hauska laite :-) Koska fair muistaa veteraaneja joka vuosi, olimme siellä juuri sinä päivänä kun heidän kunniakseen pidettiin paraati. Oma host-isäni on merivoimissa, joten se oli koko perheelle selvästi tärkeä tapahtuma. Varmaan siksi oltiin fairilla juuri kyseisenä päivänä.

 photo 8247f677-625f-4a77-affc-f831f07a5ca0_zps324f6f2b.jpg  photo 967a11ed-3301-49c0-bb4d-7425ac4355a7_zpsbcbc24c3.png  photo 3348bfd1-7349-4544-9da5-e7edd4737ea0_zpsf53e125d.jpg  photo 9a5bbd81-7709-4c7a-bc70-4c7b7a7c904e_zps014cfeab.jpg
Paraatin jälkeen lapset kävivät leikkimässä sellaisessa lapsille tarkoitetussa vesialtaassa, ja sitten käytiin katsomassa rumia kakkuja. Sekin oli kisa - rumin kakku! Ne oli kyllä ällöttävän näkösiä, ja sanon noin varmaan ekaa kertaa kakusta. Ja mä maistoin ekaa kertaa ikinä corndogia ja caramel applea! Molemmat oli hyviä, tosin olin yllättynyt, että corndog oli aika makeaa.
 photo 1358a7f4-48a4-4a46-a412-0ef5aa1cbd3c_zps495870e7.pngPäästiin lopulta kotiin viiden maissa, eli aika pitkä päivä oli. Uupuneena kaikesta kävelystä ja melkeen jatkuvasta auringonpaisteesta menin aika aikasin nukkumaan.

Käytiin muuten myös katsomassa jääveistoksia ja isoa, voista tehtyä lehmää joka oli fairin vetonaula! Kuulostaa tosi oudolta, tiiän, mutta jopa mun perhe nauro sille kuinka outoja kaikki varmasti ajattelee iowalaisten olevan.

 photo d49360ce-1125-4b51-a5c9-8725c9476c19_zpsbece6e20.jpg Tiistai-aamuna herätys olikin 4.45 aamulla ja host-äitini Debbie ajoi mut koululle. Edessä oli ensimmäiset lentopalloharjoitukset, olin liittynyt koulun joukkueeseen. Harjoitukset meni ihan ok, tietty olin huonoin koko tiimissä kun en ennen ole lentopalloa pelannut, mutta muut tytöt oli ymmärtäväisiä. Kun tulin kotiin vähän ennen kymmentä harkkojen loputtua 9.30, nukahdin heti ja heräsin kahdentoista maissa. Tää sama rytmi jatkui perjantaihin asti, enkä tehnyt paljoa koko viikolla treenien ja chillailun lisäksi. Käytiin kyllä perheen kanssa kävelyillä iltaisin ja pelattiin futista, jenkkifutista ja baseballia takapihalla. Perjantaina treenien jälkeen käytiin kaikki yhdessä jengin kanssa salilla nostelemassa painoja ja tekemässä kyykkyjä. Jengi on kiva mutta en oo vielä varma, jatkanko lentopalloa. Oon nimittäin aika huono siinä, yllätys yllätys. Ainakin vielä tämän viikon käyn treeneissä ja katson sitten uudestaan. Onhan se ainakin hyvä tapa harrastaa liikuntaa ja pysyä hyvässä kunnossa, kun tätä roskaruokaa tulee syötyä täällä paljon enemmän kuin kotona.

Perjantaina tapasin ekan kerran Carolynin, joka valmistui Lincolnista eli mun koulusta nyt keväällä. Mun perhe tuntee hänet kirkosta. Ajeltiin ympäriinsä ja Carolyn näytti mulle yhden hienon sillan keskustassa, sitten mentiin niille ja katsottiin Supernaturalia Netflixissä. Tosi hyvä sarja muuten, suosittelen. Tosin vähän pelottava mun kaltaiselle herkkikselle.
Viiden maissa käytiin hakemassa Rebecca, jonka olin kerran jo aiemmin tavannut kirkossa. Ollaan molemmat senioreita Lincolnissa, joten oli kiva tutustua ennen koulun alkua. Carolynin äiti teki meille kaikille spagettia ja salaattia, jonka jälkeen suunnattiin yhdessä Jordan Creek Town Centeriin. Se on iso kauppakeskusalue West Des Moinesissa eli Des Moinesin esikaupungissa, ja sinne suuntaa kaikki nuoret perjantai-iltasin. Käytiin shoppailemassa, ja ostin uuden hupparin kaupasta jonka nimeä en muista sekä käsirasvan ja vartalotuoksun Bath & Body Worksista. Käytiin myös teekaupassa, mikä oli aika jännä kokemus.

Lähdettiin Jordan Creekistä kahdeksan maissa ja käytiin hakemassa Carolynin poikaystävä ja sen pikkusisko, joka on sophomore mun koulussa. Eli lukion toisella, tosin jenkeissä käydään lukiota neljä vuotta. Ajettiin yhdessä downtowniin eli keskustaan, ja sain nähdä Des Moinesin Sculpture Parkin, joka on nurmikkoalue täynnä erilaisia patsaita ja taideteoksia. Samassa paikassa on myös "The Loop" eli sinne suuntaa kaikki nuoret perjantaisin ja lauantaisin, ja vaan ajelee ympäriinsä autoillaan. Vähän hassua touhua mun mielestä, mutta se on joku paikallinen perinne. Käytiin myös yhdessä "buddha-temppelissä" joka oli sen näköinen siis mutta oikeasti vaan iso patsas, ja siinä yhteydessä oli nätti puutarha. Sen jälkeen katseltiin ilotulituksia, jotka tuli mulle yllätyksenä. Ilmeisesti täällä ilotulitetaan joka perjantai, kun paikallisella baseball-joukkueella on peli. Kaikille tuli myös yllätyksenä se, kun sanoin että meillä Suomessa tulitetaan oikeastaan vaan uudenvuodenaattona. Otin pari kuvaa yöllisestä Des Moinesista.

 photo 3b6ec19f-11fb-4cfa-8926-811048cc980f_zps81274f59.jpg
 photo 29e44cd1-d4d3-4ffc-b083-36bbf6a00160_zps6cb7a25e.jpg Kun oltiin heitetty Rebecca ja Carolynin poikaystävä siskoineen kotiin, Carolyn kysyi haluunko jäädä niille yöksi. Jäin sinne sitten ja katsottiin vähän lisää Supernaturalia. Aamulla herättiin aikasin ja mentiin yhdessä Farmer's Marketiin, joka on tavallaan eräänlainen toritapahtuma täällä joka kesälauantai. Käytiin hakemassa aamiaispizzat ja kojulla niitä myymässä oli itseasiassa yksi tyttö mun lentopallojoukkueesta. Tän jälkeen käytiin hakemassa Sprint-kaupasta Carolynille uusi puhelin, ja myyjä yritti iskeä meitä molempia ja kyseli multa hirveesti juttuja Suomesta kun kuuli, että oon ulkomaalainen vaihto-oppilas. Sain vielä mukaan pussillisen Hot Fries-ranskalaisia, jotka myyjä kiikutti mulle kuultuan etten oo ikinä niitä maistanut.

Tän jälkeen pääsin vihdoin himaan ja olin ihan puhki, koska en ollut saanut nukuttua kunnon yöunia ja koko viikon aikaiset heräämiset painoi vielä päälle. Lauantaina illalla pidettiin movie night perheen kanssa (ne on yleensä perjantaisin) ja katsottiin Thor, jonka olin tosin jo nähnyt.

Sunnuntaina mun piti mennä uudestaan Iowa State Fairiin Carolynin kanssa katsomaan Carolynin kaverin esitystä - kyseinen kaveri on kantrilaulaja joka asui ennen Des Moinesissa mutta muutti uran edetessä Tenneseehen, kantrin mekkaan. Aamulla heräsin kuitenkin hirveessä päänsäryssä ja oli paha olo, joten jouduin vaan chillaamaan himassa koko päivän. Carolyn vei mun sijaan Justinin ja Elizabethin fairiin, mikä oli tosi kiva.

Maanantai meni kanssa päänsärkyä potiessa, jouduin skippaamaan aamutreenitkin. Illalla menin kyllä Back To School-night tapahtumaan koululla, ja tapasin kaikki mun tulevat opettajat. Nyt kirjotan tätä postausta tiistai-iltana, tulin just treeneistä ja tänään oon oikeastaan vaan käynyt ruokaostoksilla host-isän kanssa ja katseltu mulle myös kameraa sekä hommattu uusi telkkari. Huomenna alkaa siis koulu. Saa nähdä mitä siitä tulee, toivottakaa mulle onnea! PS. Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti